Poradnik do Fotografii Przyrody w Warunkach Niskiego Oświetlenia

Zwierzęta mają skłonność do preferowania warunków o niskim oświetleniu, co stanowi duże wyzwanie w fotografii przyrodniczej! Jest trudno uchwycić ostre, dobrze naświetlone zdjęcie po zachodzie słońca lub w lesie, szczególnie z poruszającym się obiektem. Odpowiednie ustawienia i lepszy aparat mogą pomóc, ale to tylko część rozwiązania.

Twoja fotografia jednak na pewno nie powinna być ograniczona przez słońce. Stosując odpowiednie techniki, możesz robić dobre zdjęcia dzikiej przyrody w niskim świetle, nawet nocą. Może tylko potrzebujesz zastosować nowe podejście. Wiele z moich ulubionych zdjęć dzikiej przyrody zrobiłem w warunkach niskiego oświetlenia - czasem kiedy gwiazdy były najjaśniejszym naturalnym światłem, które pozostało.

W tym artykule omówię mój proces fotografowania dzikiej przyrody w warunkach niskiego oświetlenia i jak robić dobre zdjęcia, bez względu na to, jak ciemna scena się stała. Te techniki są skuteczne niezależnie od aparatu, którego używasz.

Wyzwanie

Im jest ciemniej, tym ciężej jest uchwycić prawidłowo naświetlone obrazy. Oprócz naturalnego światła sceny, jedynymi narzędziami do zebrania więcej światła są przysłona, czas naświetlania i sztuczne światło.

Jeśli nie jesteś w stanie zebrac wystarczająco dużo światła za pomocą tych narzędzi, będziesz zmuszony zwiększyć ISO w aparacie lub znacznie rozjaśnić zdjęcie w postprodukcji. To nieuchronnie prowadzi do zdjęć z plamistymi kolorami i niechcianym szumem.

Być może mogłoby się poprawić jakość obrazu w niskim świetle poprzez zakup lepszego aparatu, ale mądrze jest nauczyć się technik, które działają na każdym aparacie. Co z oprogramowaniem do redukcji szumów? Może działać dobrze, ale nawet najlepsze oprogramowanie AI nie jest doskonałe. Na pewno spróbuj dostarczyć mu najlepszy możliwy plik prosto z aparatu!

1. Optymalizacja Ustawień Aparatu

Fotografia dzikiej przyrody w niskim świetle jest testem stresowym dla twojej zdolności do ustawienia optymalnej przysłony, czasu naświetlania i ISO. Pozwól mi przejść przez moje zalecenia tutaj, jeden po drugim (wszystkie są ustawione w manualnym trybie aparatu).

Przysłona jest łatwa dla dzikiej przyrody w niskim świetle, ponieważ prawdopodobnie będziesz korzystać z najszerszej przysłony na swoim obiektywie. (Oznacza to również usunięcie wszelkich telekonwerterów, jeśli to możliwe, ponieważ obniżają one ilość światła, które przechwytujesz.) Jeśli masz drogi obiektyw f/2.8 do fotografii przyrody, teraz jest czas, aby korzystać z f/2.8!

Czas naświetlania jest najtrudniejszym i najważniejszym ustawieniem dla dzikiej przyrody w niskim świetle. Kiedy światło jest niskie, nagle wiele fotografów zapomina o swoich zwykłych nawykach z czasem naświetlania. Wielu fotografów przyrody chce mieć (relatywnie) wolny czas naświetlania, jak 1/100 sekundy dla szybkich tematów, jak ptak w locie. Może to dać ci ładne, artystyczne rozmycie ruchu, ale na pewno nie będzie ostre!

Czasami widzę, jak fotografowie martwią się w przeciwnym kierunku. Będą fotografować z czasem naświetlania 1/4000 sekundy nawet po zachodzie słońca, przechwytując praktycznie żadne światło. Ich zdjęcia nie będą miały rozmycia ruchu, ale będą miały mnóstwo szumów, co jest prawie tak samo złe.

Zamiast tego, najlepszym czasem naświetlania w niskim świetle jest najdłuższy, który unika (niechcianego) rozmycia ruchu. Tyle! Ale to jest trudny czas naświetlania do znalezienia. Nawet zmienia się z zdjęcia na zdjęcie tego samego tematu. Na przykład skrzydła ptaka nie poruszają się z stałą prędkością podczas machania.

Rozwiązuję tę zagadkę, ustawiając szybsze, bezpieczniejsze czasy naświetlania, jeśli jestem zadowolony z ISO mojego aparatu. (Dla mnie jest to wszystko poniżej około ISO 1600.) Stopniowo zwiększam swoją tolerancję na ryzyko, gdy światło zanika poza tym. Chcę, aby mój czas naświetlania przy ISO 1600 i niższym dawał mi co najmniej 90% szans na ostre zdjęcia. Przy ISO 3200 i wyżej, jestem zadowolony z czasów naświetlania, które są ostre 30-50% czasu. ISO można zostawić na AUTO. Jeśli zauważysz, że aparat przesadza lub niedoświetla, możesz użyć przycisku kompensacji ekspozycji, aby skorygować problem. Aparat skoryguje ekspozycję poprzez podniesienie lub obniżenie ISO.

Być może wszystko to brzmi prosto, ale nie mogę zliczyć, ile razy widzę, jak fotografowie używają dziwnych ustawień aparatu do fotografii dzikiej przyrody w niskim świetle, jak przysłona f/16 czy czas naświetlania, który daje mnóstwo rozmycia ruchu. Co kilka minut spójrz na ustawienia aparatu, aby upewnić się, że wydają się właściwe i są blisko optymalnego celu.

2. Utrzymuj stabilność

Ponieważ będziesz fotografować z dłuższym niż idealny czasem naświetlania w słabym świetle, kluczowe jest utrzymanie swojego ciała nieruchomo. Ta rada może wydawać się oczywista, ale często widuję ludzi fotografujących z niestabilną formą. Zwłaszcza w gorącym momencie fotografii dzikiej przyrody, łatwo jest się podekscytować i zapomnieć o utrzymaniu stabilności.

Skoncentruj się na swoim oddechu, postawie i stopach. Ważne jest, aby całe twoje ciało było nieruchome. Lubię trzymać łokcie blisko ciała, stopy na ziemi, ciało proste, a oddech bardzo powolny - zatrzymując oddech na chwilę przed wykonaniem strzału. Wykorzystaj obiekty do oparcia obiektywu, takie jak gałęzie czy głazy.

Oczywiście, ostatecznym narzędziem tutaj jest statyw. Zwykle nie możesz kontrolować ruchu obiektu na koniec dnia, ale możesz kontrolować swoje własne! Statyw sprawia, że drgania aparatu są nieproblemowe. Jestem również fanem krótkich i elastycznych statywów do fotografowania małych obiektów blisko poziomu gruntu.

Jeśli dzikie zwierzęta stoją w miejscu, możesz zacząć traktować fotografię dzikiej przyrody jak fotografię krajobrazową i używać ekspozycji trwających kilka sekund.

3. Wykorzystaj błysk

Kiedy naturalne światło znika, istnieje możliwość wprowadzenia sztucznego światła do sceny za pomocą błysku. Błyski mogą podróżować tylko tak daleko, więc podczas fotografowania dzikiej przyrody z długim obiektywem, błysk może nie być szczególnie użyteczny, nawet z dołączonym rozszerznikiem błysku.

Jednak w bliższym zasięgu, zwłaszcza przy małych zwierzętach, błysk jest niezbędny. Pozwala fotografować obiekty, które inaczej byłoby niemożliwe w słabym świetle, a nawet w dobrym świetle! Wielu fotografów makro używa błysku nawet w słoneczny dzień. (To jest dodatkowa wskazówka dla tego artykułu - im mniejszy jest twój obiekt, tym łatwiej możesz użyć błysku, a tym łatwiej jest robić zdjęcia dzikiej przyrody w słabym świetle!)

Błyski nie tylko rozjaśniają twoje zdjęcie, pozwalając na użycie niższych wartości ISO, ale także zamrażają twoje obiekty. Błysk działa w zasadzie jako osobna ekspozycja, a czas trwania ekspozycji jest zazwyczaj krótszy niż 1/10 000 sekundy.

Aby używać błysku z dziką przyrodą, zalecam nie używanie zwykłego błysku na aparacie. Często trzymam błysk w ręce, ale można także użyć ramion błysku, statywu oświetleniowego, a nawet przyjaciela do trzymania błysku. (Będziesz potrzebować metody wyzwalania błysku poza aparatem.)

Zaletą użycia błysku zewnętrznego jest to, że masz więcej kontroli nad oświetleniem. Konkretnie, możesz kontrolować, gdzie są cienie na twoim obiekcie. To może dać ci dużo twórczej wolności!

Błysk najlepiej używać z dyfuzorem. Dyfuzor zmiękcza światło na obiekcie, minimalizując jasne odbicia i miękkie cienie. Miękkie światło zwykle ułatwia widzenie drobnych szczegółów na zdjęciu. Dobrze zrobione, może być trudno powiedzieć, że zdjęcie zostało zrobione z użyciem błysku.

Innym razem, celowo dążę do "sztucznego światła" poprzez oświetlenie mojego obiektu i celowe pozostawienie tła ciemnym. Może to prowadzić do kreatywnego, studyjnego efektu, mimo że dzikie zwierzęta są na zewnątrz.

Pod względem ekspozycji, używam trybu manualnego i ustawiam czas naświetlania, przysłonę i ISO w zależności od tego, jak chcę, żeby tło wyglądało. Następnie ustawiam błysk w zależności od tego, jak chcę, aby obiekt wyglądał. Zazwyczaj reguluję siłę błysku ręcznie, próbując różnych ustawień, ale możesz użyć błysku TTL (i kompensacji ekspozycji błysku).

Na koniec, proszę pamiętać o gatunku, który jest fotografowany. Niektóre zwierzęta są bardzo wrażliwe na jasne światła, szczególnie w nocy. Używanie błysku do fotografowania sowy to zupełnie inna sprawa niż używanie błysku na węża, na przykład. Nie szkodź swoim obiektom dla zdjęcia!

4. Wykorzystaj rozmycie ruchu

Mimo że fotografowanie w słabym świetle jest obiekcyjnie trudniejsze, daje możliwość na unikalne zdjęcia. Na przykład, możesz uchwycić kreatywne zdjęcia dzikiej przyrody z zamierzonym rozmyciem ruchu.

Cokolwiek porusza się na zdjęciu może być rozmyte - liście drzew na wietrze, biegnąca woda, chmury i tak dalej. Poniższe zdjęcie zrobiłem w 1.6 sekundy, a strumień w tle ma klasyczny "miękki" wygląd przez to. Zwykle nie jest to wygląd widoczny na zdjęciach dzikiej przyrody, ale to właśnie sprawia, że jest unikalne!

5. Wypróbuj techniki łączenia zdjęć

Co jakiś czas gwiazdy układają się na szanse uchwycenia prawdziwego nocnego krajobrazu za dziką przyrodą. Te zdjęcia są szczególnie ambitne i czasami wymagają większych artystycznych swobód w procesie edycji.

Największą z tych swobód jest łączenie obrazów. Większość fotografów krajobrazowych zna techniki takie jak łączenie panoram, HDR, AHDR i składanie ostrości. Te techniki są znacznie mniej popularne w fotografii przyrodniczej, ale niektóre z nich mogą pomóc w szczególnie niskim oświetleniu.

6. Ćwicz!

Momenty z dziką przyrodą są często ograniczone czasowo. Możesz mieć tylko kilka sekund na wybór ustawień i zrobienie zdjęcia (jeśli w ogóle). To może być duża presja.

Więc spróbuj ćwiczyć fotografię w niskim świetle bez dodatkowego utrudnienia obecności dzikiej przyrody. Zacznij od wodospadu w ciemnym lesie lub astrofotografii, na przykład. Następnie dodaj flash na pierwszym planie, aby ćwiczyć moc błysku, dyfuzory i tak dalej. Przynajmniej to jest dobre ćwiczenie. Ale może nawet przynieść kilka przyjemnych ujęć samodzielnie!

Fotografia dzikiej przyrody - podsumowanie

W tym artykule omówiłem cztery kluczowe techniki, które możemy wykorzystać do fotografowania dzikiej przyrody w warunkach słabego oświetlenia. Wyjaśniłem, jak kontrolować aparat i własne ciało, aby osiągnąć stabilność, jak wykorzystać błysk do rozświetlenia i "zamrażania" naszych obiektów, jak odpowiednio stosować rozmycie ruchu do twórczego efektu i jak używać ISO do maksymalizacji ilości dostępnego światła.

Podkreślałem również, że przede wszystkim naszą pracę ułatwia zrozumienie i poszanowanie naszego otoczenia, zarówno od strony technicznej, jak i ekologicznej. Przy tak wielu możliwościach, jakie niesie fotografia dzikiej przyrody, ważne jest, aby pamiętać o wpływie naszych działań na zwierzęta i ich siedliska.

Jeżeli te techniki i metody brzmią dla Ciebie interesująco, a Ty chcesz dowiedzieć się więcej o oświetleniu w fotografii, prowadzimy warsztaty z oświetlenia, które mogą Ci pomóc zrozumieć i zastosować te koncepty w praktyce. Celem tych warsztatów jest rozwijanie umiejętności nie tylko w kontekście oświetlenia, ale także pozwalanie uczestnikom na eksplorację i rozwijanie własnego stylu fotograficznego.

Niezależnie od poziomu doświadczenia, każdy fotograf może skorzystać z pogłębienia swojej wiedzy i praktyki. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym fotografem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią, serdecznie zapraszamy Cię do wzięcia udziału w naszych warsztatach z oświetlenia organizowanych przez nasze studio fotograficzne w Warszawie.

Previous
Previous

Przegląd najnowszych trendów w studiach fotograficznych: Powrót do czasów “spaceage”

Next
Next

Ostrzenie nieskończoności w fotografii: jak używać i dlaczego jest przydatne